Privacy policy en disclaimer van de Kas der geneeskundige verzorging van HR Rail
1. Verwerkingsverantwoordelijke
De Kas der geneeskundige verzorging van HR Rail (hierna KGV genoemd), gevestigd in de Frankrijkstraat 85 in 1060 Brussel, met ondernemingsnummer 0250.871.001, treedt op als verwerkingsverantwoordelijke voor de gegevens van de verplichte verzekering geneeskundige verzorging, evenals voor zaken naar aanleiding van de zesde staatshervorming aan de deelentiteiten worden overgedragen en die nog steeds onder de bevoegdheid van de KGV vallen.
Krachtens artikel 6 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, treedt de Kas der geneeskundige verzorging van HR Rail op als verzekeringsinstelling voor de rechthebbenden van de sociale werken van HR Rail.
De Kas der geneeskundige verzorging van HR Rail is aangeduid als Waalse verzekeringsinstelling overeenkomstig de artikelen 43/2 en 43/3 van het Waalse Wetboek van Sociale Actie en Gezondheid - Decretaal deel. De Kas der geneeskundige verzorging van HR Rail is eveneens erkend als verzekeraar van de Franse Gemeenschap/Federatie Wallonië Brussel door artikel 3 van het Decreet van de Franse Gemeenschap van 25 april 2019 betreffende de verzekeringsinstellingen van de Franse Gemeenschap. Tot slot werkt de Kas der geneeskundige verzorging van HR Rail tijdelijk samen met de Vlaamse Sociale Bescherming binnen de grenzen van het decreet van de Vlaamse overheid van 6 juli 2018 betreffende de overname van de sectoren psychiatrische verzorgingstehuizen, initiatieven van beschut wonen, revalidatieovereenkomsten, revalidatieziekenhuizen en multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging.
Conform de Europese Verordening van 27 april 2016 over de bescherming van gegevens (GDPR), heeft de KGV een Functionaris voor gegevensbescherming benoemd, die bereikbaar is op het volgende adres: dataprotection_kgv-css@hr-rail.be, of via brief naar 10-04 Bureau H-HR.101 Information Security & Data Protection Office -Frankrijkstraat 85 te 1060 Brussel .
2. Waarom worden uw gegevens verwerkt?
In dit kader verwerkt de KGV alle persoonsgegevens, van zowel de aangeslotenen van de KGV als de verstrekkers, die nodig zijn om zijn belangrijkste opdrachten en doelstellingen te realiseren, namelijk:
- Voor de verzekerbaarheid van de aangeslotenen: beheer van de rechten op terugbetaling (verhoogde tegemoetkoming en maximumfactuur) in de geneeskundige verzorging, als gerechtigde of als persoon ten laste;
- Voor het beheer van geschillen: klachten ten overstaan van de diensten van de KGV, betwistingen van beslissingen van de KGV of van het RIZIV, terugvordering van niet-verschuldigde bedragen, terugvordering van geneeskundige verzorging omwille van een derde;
- Voor al dan niet proactieve informatie en begeleiding van personen zodat ze hun rechten ten volle kunnen laten;
- Om uw contact met onze diensten te beheren, ongeacht het gebruikte kanaal;
- Voor een correct beheer en de verbetering van onze diensten en van het systeem voor de sociale zekerheid en de volksgezondheid, en voor het bestrijden van fraude dankzij audits, enquêtes, wetenschappelijke, statistische en historiekstudies en -research en voor beveiligings- en beschermingsmaatregelen voor de gegevens, goederen en personen;
- Om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen, met name als verzekeringsinstelling ten opzichte van de Controledienst voor de Ziekenfondsen, het RIZIV en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid,de Brusselse Hulpkas, of als Waalse verzekeringsinstelling ten overstaan van de AViQ of als verzekeringsinstelling van de Federatie Wallonië-Brussel ten overstaan van deze laatste.
3. Wat is de wettelijke basis voor de verwerking van uw gegevens?
Voor het beheer van de verplichte verzekering verwerkt de KGV de gegevens voornamelijk op basis van wettelijke verplichtingen of in het kader van de uitvoering van een taak van algemeen belang of verplichtingen en uitoefening van de eigen rechten van de KGV. Meer occasioneel is de verwerking gebaseerd op toestemming, redenen van zwaarwegend algemeen belang of op het gebied van de volksgezondheid, op wettelijke belangen, en op een volledig subsidiaire manier in het kader van de preventieve geneeskunde of de sociale bescherming, voor archiveringsdoeleinden van algemeen belang, voor wetenschappelijke of historische onderzoeksdoeleinden of statistische doeleinden of ten slotte voor het vrijwaren van vitale belangen (zie artikelen 6.1. a), c), d), e), f), 9.2 b), c), g), h ), i) en j) en 87 van de GDPR). Hiervoor baseren wij ons in het bijzonder op de volgende specifieke wetgeving en haar uitvoeringsbesluiten:
- Wet van 6 augustus 1990 over de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen betreffende de verplichte verzekering en de aanvullende verzekering
- Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, KB van 3 juli 1996 en andere
- Wet van 15 januari 1990 over de oprichting van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, KB van 4 februari 1997 en andere
- Wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, en KB van 5 december 1986 over het gebruik ervan in de ziekte- en invaliditeitsverzekering
- Wet van 21 augustus 2008 over het platform eHealth
- Wet van 11 april 1995 tot invoering van het Handvest van de sociaal verzekerde
- Wet van 22 augustus 2002 over de rechten van de patiënt
- Waalse Code voor Sociale Actie en Gezondheid – Decretaal deel
- Decreet van de Franse Gemeenschap van 25 april 2019 betreffende verzekeraars van de Franse Gemeenschap
- Besluit van de Vlaamse overheid van 6 juli 2018 betreffende de overname van de van de sectoren psychiatrische verzorgingstehuizen, initiatieven van beschut wonen, revalidatieovereenkomsten, revalidatieziekenhuizen en multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging
4. Welke gegevens worden verwerkt?
Al naargelang van de diensten waarop u een beroep doet of de informatie die u ons meedeelt, eventueel via HR Rail, kan de KGV de volgende persoonsgegevens verwerken: identificatiegegevens (namen, persoonlijk en professioneel adres, telefoonnummer, mailadres, ...), financiële bijzonderheden, fysieke gegevens (lengte, gewicht, ...), psychische gegevens (persoonlijkheid, karakter, ...), hobby’s en interesses, consumptiegewoontes, opleiding en scholing, beelden (via de bewakingscamera’s in onze kantoren), persoonlijke kenmerken (leeftijd, geslacht, burgerlijke staat), leefgewoontes, gezinssamenstelling, aansluitingen (bij de ziekenfondsen), woonstkenmerken, beroep, geluidsopnamen (via oproepen naar ons call center).
Al naargelang van de diensten waarop u een beroep doet of de informatie die u ons meedeelt, kan de KGV ook de volgende persoonsgegevens te weten komen of verwerken:
- rijksregistergegevens: rijksregisternummer en identificatiegegevens, naam, voornamen, geboortedatum en –plaats, geslacht, nationaliteit, hoofdwoonplaats, overlijdensdatum en –plaats, burgerlijke staat, gezinssamenstelling, wettelijke samenwoonst, type inschrijvingsregister
- gegevens uit de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid: sociale gegevens;
- gegevens uit FOD financiën: inkomstensgegevens;
- gezondheidsgegevens: fysieke gezondheid, psychische gezondheid, risicosituaties en -gedrag, gegevens over verzorging, genetische gegevens
- gerechtelijke gegevens: inbeschuldigingstelling/detentie, plaats van detentie, penitentiair verlof.
5. Wat zijn onze informatiebronnen?
Uw gegevens komen voornamelijk van:
- uzelf, uw wettelijk vertegenwoordiger of iedereen die u gemandateerd hebt, eventueel via HR Rail
- zorgverleners (ziekenhuizen, artsen, ...) die u geraadpleegd hebt, met name via de derdebetalersregeling
- de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en elke andere openbare instelling die actief is in de sociale zekerheid of FOD financiën
het RIZIV en de andere verzekeringsinstellingen op het federale niveau en op het niveau van de
deelentiteitdeelentiteiten
6. Wie verwerkt uw gegevens?
Al deze gegevens worden verwerkt door bevoegd personeel dat contractueel onderworpen is aan het beroepsgeheim. Daarnaast bestaan er maatregelen voor IT-beveiliging om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van uw gegevens te waarborgen.
7. Aan wie kunnen uw gegevens meegedeeld worden?
Uw persoonlijke gegevens kunnen meegedeeld worden:
- aan uzelf en/of uw wettelijke vertegenwoordigers (voorlopig bewindvoerder inbegrepen) of aan uw vertegenwoordiger (professioneel adviseur, advocaat, bemiddelaar, ...) die hiertoe op uw verzoek, rechtstreeks of middels een gezondheidsprofessional van uw keuze, gemandateerd is
- aan uw gezondheidsprofessionals, op uw verzoek
- aan het Sociaal Fonds en, als u daar een beroep op doet, aan de dienstverlener die door het Sociaal Fonds belast is met bijstand in het buitenland en niet-dringend ziekenvervoer,
- aan de socialezekerheidsinstellingen: het Nationaal Intermutualistisch College, de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid,
- aan de FOD financiën
- aan de Controledienst van de Ziekenfondsen en aan het RIZIV in het kader van hun wettelijke controle-opdrachten
- aan onze bedrijfsrevisor en onze externe auditoren, die allen gebonden zijn door een vertrouwelijkheidsverplichting
- aan onze advocaten en aan het gerecht, in geval van geschillen
- aan elke instelling die u een voordeel kan toekennen als u een bevoorrecht statuut geniet (cf. deel ‘Profilering’)
- aan bpost voor de verzending van onze brieven
- aan een behoorlijk geautoriseerde derde (bij wet, contract, toestemming, instemming)
- aan uw schuldeisers in het kader van een executoire procedure
8. Wie zijn onze onderaannemers?
de KGV doet een beroep op de volgende onderaannemers:
- IT-leveranciers
- Dienstverlener voor scanning van inkomende post en archivering
Minder vaak doet de KGV een beroep op de volgende onderaannemers:
- onze advocaten en gerechtsdeurwaarders
- producent van de isi+-kaart
- het Nationaal Intermutualistisch College (NIC) in voorkomend geval via het Intermutualistisch Agentschap (IMA)
9. Worden uw gegevens overgedragen aan landen buiten de EER?
Uw gegevens kunnen naar het buitenland gestuurd worden als dat:
- bepaald is in de verplichte verzekering
- nodig is voor uw levensbelang
Of als u daar ontegensprekelijk mee ingestemd hebt.
10. Hoe lang worden uw gegevens bewaard?
Uw identificatiegegevens worden bewaard vanaf uw inschrijving bij de KGV.
Over het algemeen worden uw gegevens 3 tot 30 jaar bewaard, volgens de richtlijnen en omzendbrieven die het RIZIV ons stuurt. Het beginpunt van die termijn kan verschillen van de ene wetgeving tot de andere.
Uitzondering: overeenkomstig de medische deontologie worden uw medische gegevens altijd tot 30 jaar na uw laatste contact met de KGV bewaard.
11. Wat zijn uw rechten?
Conform de wetgeving hebt u het recht op bevestiging dat uw gegevens verwerkt worden door de KGV, en op toegang tot uw gegevens. Daartoe stuurt u een schriftelijke, gedateerde en ondertekende aanvraag naar onze Data Protection Officer (dataprotection_kgv-css@hr-rail.be of per post: 10-04 Bureau H-HR.003 Information Security & Data Protection Office), waarbij u een bewijs van uw identiteit toevoegt.
Voor zover uw rechten niet in tegenspraak zijn met de wettelijke verplichtingen waaraan de KGV onderworpen is, hebt u ook het recht, voor uw eigen gegevens:
- onjuiste of onvolledige gegevens te laten verbeteren
- alle gegevens te laten verwijderen
- u te verzetten tegen de verwerking van een gegeven
- op digitale vergetelheid (recht op schrapping)
- de verwerking van uw gegevens te laten beperken
- niet onderworpen te worden aan een geautomatiseerde beslissing, inclusief profilering (zie onder)
Als u niet akkoord gaat, kunt u altijd de toezichthoudende overheid contacteren (Persstraat 35, 1000 Brussel of via de website www.gegevensbeschermingsautoriteit.be)).
12. Kunt u uw instemming intrekken?
In de veronderstelling dat de verwerking van uw gegevens steunt op uw instemming, hebt u het recht deze instemming op elk moment en zonder uitleg in te trekken.
De KGV is evenwel wettelijk verplicht om persoonsgegevens te beheren voor de uitvoering van de verplichte verzekering.
13. Bent u onderworpen aan geautomatiseerde beslissingen, inclusief profilering?
Een geautomatiseerd besluit is een besluit waar rechtsgevolgen aan worden verbonden door toepassing van algoritmen in informaticatoepassing en niet door het manuele werk van een dossierbeheerder. U heeft het recht om menselijke tussenkomst te vragen, om uitleg te krijgen over de genomen beslissing en om de beslissing aan te vechten.
In de onderstaande gevallen bent u onderworpen aan geautomatiseerde beslissingen:
- toekenning van de codes gerechtigde CG1/CG2 waarmee de rechten bepaald kunnen worden waarop de rechthebbenden aanspraak kunnen maken inzake terugbetaling van de geneeskundige verzorging. Deze rechten hangen af van de regeling waartoe u behoort, van uw statuut en van het feit of u recht hebt op de verhoogde tegemoetkoming.
- toekenning van de verhoogde tegemoetkoming (VT): in toepassing van het KB over de verhoogde verzekeringstegemoetkoming, zoals bedoeld in artikel 37 § 19 van de wet over de verplichte verzekering geneeskundige verzorging en uitkeringen, hebben sommige verzekerden recht op een verhoogde tegemoetkoming van de KGV voor verstrekkingen voor geneeskundige verzorging. Het recht op de verhoogde tegemoetkoming kan toegekend worden in 3 situaties:
- recht op basis van een sociale uitkering (automatisch zonder inkomensonderzoek): op basis van een voordeel of een situatie, zonder dat de betrokken personen hierom moeten vragen en zonder onderzoek van de inkomsten van het gezin
- het automatisch recht met een inkomensonderzoek: zonder dat daarvoor een vraag is van de betrokken personen, gaat de KGV over tot een inkomensonderzoek op basis van gegevens die reeds elders beschikbaar zijn. In voorkomend geval wordt een verklaring op erewoord vooraf ingevuld door de KGV op basis van gegevens die reeds elders beschikbaar zijn.
- recht op basis van inkomen : op basis van het indienen van een aanvraag van een aangeslotene gaat de KGV over tot een onderzoek van de inkomsten van het gezin van de aanvrager op basis van een verklaring op erewoord, ondertekend door alle aangeslotenen van het VT-gezin en vergezeld van alle noodzakelijke bewijsstukken.
In het kader van de ziekte- en invaliditeitsverzekering kan iemand die recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming, aanspraak maken op:
- een hogere terugbetaling van de geneeskundige verzorging en dus een vermindering van het remgeld
- een vermindering van het persoonlijk aandeel voor ziekenhuisopnames: het persoonlijk aandeel voor ziekenhuisopnames is het deel van de dagprijs van de opname dat de verzekerde zelf moet dragen. Voor rechthebbenden op de verhoogde verzekeringstegemoetkoming wordt dit aandeel verminderd.
- de derdebetalersregeling: rechthebbenden op de verhoogde tegemoetkoming kunnen zonder andere formaliteiten het systeem genieten waarbij het ziekenfonds hun geneeskundige verzorging rechtstreeks aan de zorgverstrekker betaalt.
- de maximumfactuur: het plafond van de remgelden dat bereikt moet worden om van de MAF te genieten wordt verlaagd voor wie VT heeft.
Naast de verhoogde tegemoetkoming voor geneeskundige verzorging kan de rechthebbende op verhoogde verzekeringstegemoetkoming soms ook aanspraak maken op andere financiële voordelen, die enkel bedoeld zijn voor personen die aan bepaalde voorwaarden van ‘sociale hoedanigheid’ en inkomsten beantwoorden:
- sociaal tarief voor openbaar vervoer (TEC, NMBS, MIVB, De Lijn)
- toegang tot een tegemoetkoming van het sociaal verwarmingsfonds van het OCMW
- sociaal telefoon- en internettarief
- vrijstelling van de Brusselse Gewestbelasting
- voordelen die bepaalde gemeentes toekennen (gratis vuilniszakken of verlaging van de milieubelasting)
- MAF: in principe is de maximumfactuur een financieel hulpmiddel voor gezinnen die te maken krijgen met soms heel hoge uitgaven voor geneeskundige verzorging. Als het remgeld dat voor u ten laste blijft een bepaald plafond overschrijdt, betaalt uw ziekenfonds automatisch het remgeld dat dit plafond overschrijdt, voor 100 % terug, voor alle verstrekkingen die zich voordoen in het kader van de maximumfactuur. Het plafond dat aan u wordt toegekend, hangt af van de inkomsten van uw gezin (zoals dat samengesteld is in het Rijksregister op 1 januari en dat dus gekend is bij uw gemeente), op basis van de inkomsten die u 3 jaar geleden gekregen hebt. Er bestaat ook een specifieke maximumfactuur voor kinderen en kinderen met een handicap.
- toekenning van het forfait chronisch zieken: hierop hebt u recht als u de voorwaarden vervult met betrekking tot de door u betaalde remgelden en de afhankelijkheidssituatie.
- toekenning van het incontentieforfait: hierop hebt u recht als u, buiten een verblijf in een zorginstelling waarvoor u een tegemoetkoming kunt genieten, een toelating gekregen hebt van de adviserend-arts voor een verpleegkundige behandeling forfait B of C, en als u voldoet aan het incontinentiecriterium.
- toekenning van het statuut van persoon met een chronische aandoening: het statuut wordt automatisch toegekend als u een bepaald plafondbedrag bereikt hebt voor kosten geneeskundige verzorging of als u het forfait chronisch zieken krijgt, of op basis van een medisch getuigschrift dat aan het GGC moet overgemaakt worden als u getroffen bent door een zeldzame ziekte of weesziekte en belangrijke uitgaven hebt voor geneeskundige verzorging. Dit statuut geeft u recht op de mogelijkheid om van de derdebetalersregeling te genieten bij de arts en de tandarts en op een vermindering van het plafondbedrag voor de remgelden in het kader van de maximumfactuur.
- ongevallenaangifte: op basis van de informatie die de KGV via de derdebetalersregeling ontvangt, kan de KGV u op eigen initiatief een document voor een ongevallenaangifte sturen.
- beslissing tot tenlasteneming/tegemoetkoming na een kennisgeving door een verstrekker of een zorginstelling